Her er en kort og hurtig opskrift på tzatziki. Vegansk tzatziki kan bruges til mange forskellige retter. Jeg er især glad for det til pizza, dhal og ovnbagte kartofler.

Hvis man vælger at lave sin tzatziki vegansk og laktosefri, kan der med fordel vælges en yoghurt tilsat kalcium. Jeg bruger for det meste Alpros neutrale yoghurt. Det skal ikke være den økologiske, da den ikke er tilsat kalcium, så vælg her den almindelig neutrale yoghurt. En gang i mellem kan jeg finde på at vælge alpros greek style yoghurt, den er nemlig væsentlig tykkere og cremet. Den er også tilsat kalcium og har et højere proteinindhold. Den er lidt højere på fedtindholdet, men dette er dog primært umættet fedt, så det er okay fra et næringsperspektiv.

Denne tzatziki er endvidere lav på mættet fedt, hvilket stemmer godt overens med anbefalingerne for fedt (1)

Potionsstørrelsen afhænger lidt af, hvad man vælger at bruge tzatzikien til, og hvor meget man spiser som tilbehør.

Laver du Dhal og pizza, er potionen nok passende til 4 personer, men spiser man den til ovnbagte kartofler som dressing, dyppelse eller sauce, vil jeg nok anbefale, at man fordobler portionen.

Vegansk og laktosefri tzatziki
Ca. 2-4 personer
Ingredienser

  • 250 gram yoghurt
  • 1,5 agurk
  • 1-2 fed hvidløg 
  • En smule salt efter smag
Fremgangsmåde

Riv agurkerne. Lad dem evt. stå og dryppe af. Alternativt kan du vride dem i et rent viskestykke.

Hæld yoghurt op i skål. Hvis du synes alpros yoghurt er meget flydende, kan du dræne den i et kaffefilter i en filtholder nogle timer inden.

Bland yoghurten og agurk sammen med et presset fed hvidløg. 

Smag til med salt.

Lad det stå i køleskabet minimum 15 min før servering.

Det er en god idé at lade tzatziki stå og trække. Den vil udvikle sig i smagen, så vær opmærksom på mængden af både salt og hvidløg.

Reference

  1. https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/vaelg-planteolier-og-magre-mejeriprodukter/