Ristede kikærter med og uden græskarkerner er blevet en fast del af alle supper hjemme hos os. De giver en lækker crunch og bidrager med en masse næring, der stemmer overens med kostrådene, der anbefaler, at man spiser 100 gram tilberedte bælgfrugter dagligt samt indtager frø dagligt (1). Det tog lang tid for mig at finde en måde, der både var nem og vellykket, så kikærterne blev rigtig sprød. Jeg håber, du også kan lide opskriften.

Det er nemt at lave en større portion f.eks. ved at fordoble nedenstående opskrift. Det er vigtigt, at du opbevare dem i en lufttæt beholder. Her vil jeg anbefale en af glas, da det holder bedst på sprødheden.

Ristede kikærter med græskarkerner
2-4 personer
Ingredienser

  • 1 dåse kikærter
  • 1 spsk. rapsolie
  • 1 tsk. Cayennepeber peber
  • En god portion græskarkerner efter eget ønske
  • Salt
Fremgangsmåde

Skyl kikærterne og tør dem godt f.eks. i et viskestykke.

Hæld dem ud på en bageplade med bagepapir.

Tilføj rapsolie og salt.

Kør forsigtigt det hele rundt med en flad hånd, så alle kikærterne bliver vendt godt. Dette trick sparer nemlig både opvask og tid. Det er også nemmere end ved f.eks. at røre det sammen i en pose eller skål.

Sæt dem i ovnen ved 220 grader varmluft i ca. 25 min. Vend dem gerne undervejs.

Efter 25 minutter hældes græskarkener ud på bagepladen og vendes med kikærterne. Giv dem yderligere 5 minutter mere i ovnen ved samme temperatur. Dette giver sprøde og smagefulde græskarkener på en let måde, der sparer dig tid og opvask.

Note

Ovnen behøves ikke at blive forvarmet. Så spar strøm ved at vente med at tænde den til du sætter kikærterne ind.

Det er vigtigt, at kikærter bliver tørret godt inden, der kommer olie på. Dette gør nemlig, at de bliver sprøde i stedet for at dampe i sit eget vand. Jeg synes, den nemmeste måde er i et rent viskestykke. Der falder en gang i mellem noget skal af kikærterne. Dette kan du enten beholde eller fjerne.

Referencer

  1. https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/