Slut med snot af Anette Straadt er fyldt med alvorlige fejl, der i værste tilfælde kan føre til forgiftning af dit barn.

Gyldendal udgav i 2020 bogen Slut med snot – Styrk dit barns immunforsvar med hverdagssundhed af Anette Straadt. Bogen er dog fyldt med ernæringsfejl og nogle er direkte skadelige for børn. 

Hvem er Anette Straadt?

Anette Straadt er uddannet sygeplejerske og sundhedsplejerske. Hun skriver endvidere hun er klinisk kostvejleder, hvilket ikke er nogen officielt anerkendt title. Hun fortæller, hun har taget uddannelsen ved kostakademiet. De skriver, at man lærer om urtemedicin, irisanalyse og bioregulationsterapi, og traditionelt naturlægekunst. Det er altså alternative behandlere, hvilket vil sige at de ikke arbejder evidensbaseret.

Slut med snot

Anette Straadt har skrevet bogen Slut med snot, hvori hun forklarer, hvordan man i hendes optik får “sunde” børn. Der er flere problematikker med bogen, især når det kommer til ernæring. I dette indlæg vil jeg gå i dybden med nogle af de mest problematiske påstande.

Først og fremmest er der i bogen ikke defineret, hvad børn er. Der er stor forskel på anbefalinger for spædbørn, små børn og lidt ældre børn. Det er ikke tydeligt at se i bogen, hvem den er rettet imod. 

Stabilt blodsukker, C vitamin og rottestudier

I bogen står der, at det er vigtigt med et stabilt blodsukker især for immunforsvaret. Bl.a. er det vigtigt ikke at have for højt blodsukker, da blodet så får svært ved at optage C-vitamin og transportere det rundt i kroppen. 

For det første er det vigtigt at sige, hvis man er sund og rask, skal man ikke gå rundt og bekymrer sig om sit blodsukker, og børn skal slet ikke. Personer med diabetes (sukkersyge), skal holde øje med sit blodsukker, men det er ikke på grund af C vitamin.

Kroppens regulering af blodsukkeret

Bugspytkirtlen i kroppen regulerer selv, når man spiser ved at udskille enten hormonerne insulin eller glukagon. Du kan læse mere om dette på sundhed.dk.

Hvad er C vitamin?

C vitamin er det man kalder et vandopløseligt vitamin. Anbefaling for dette er 75 mg dagligt. Dette kan man få ved at spise frugt og grønt. Gennemsnitsindtaget for C vitamin i de nordiske lande er 123-152 mg dagligt (1).

Når et vitamin er vandopløseligt betyder det, at vi ikke kan gemme det i kroppen. Hvis vi indtager mere end vi bruger, så tisser vi resten uden.

C vitamin bliver ikke optaget af vores blod, som der står i bogen. C vitamin bliver optaget i tarmen af en proces, der er afhængig af natrium (2). C vitamin gennemgår en længere proces i kroppen og kommer bl.a. forbi vores nyrer, hvor overskydene C-vitamin bliver udskilt i urinen. 

Anette sammenligner vores børns kroppe med celler fra rotter

Dette afsnit viser hvor absurd rådene i Slut med snot er. Det er sjovt, men er ikke absolut nødvendigt at læse. 

Anette sendte efter min forspørgelse på hendes påstand om C vitamin og blodsukkerets sammenhæng et link til studiet Hyperglycemia Inhibits the Uptake of Dehydroascorbate in Tubular Epithelial Cell.

Studiet er ekstemt komplekst, så jeg gennemgik det med en anden fagperson. 

I studiet har man taget nyreceller fra rotter og dyrket i et laboratorium. Forskerne ønsker at undersøge C vitamins evne til at komme ind i tubularcellerne i nyerne, når glukoseniveauet i blodet er højt i personer med diabetes. 

Konklusionen er at i personer med diabetes, der ikke er reguleret og hermed har høj glukose i blodet, og altså ikke i velreguleret diabetes vil transporten af DHA i tubularcellerne være påvirket. 

C vitamin kommer stadig frem til vores organer og fysiologiske systemer i kroppen gennem den tidligere beskrevet proces. Der kan derfor på ingen måder konkluderes, hvad Anette konkluderer. 

Hvordan Anette får ét studie omkring nogle celler fra rotter, til at have noget at gøre med børn eller voksnes optag af C vitamin, ved jeg simpelthen ikke. Det understrenger den manglende faglighed og viden i bogen. Læs mere her om, hvordan man arbejder med ernæringsforskning.

Anbefaling der kan føre til forgiftning af børn stik mod Fødevarestyrelsen

Der står i bogen at man skal spise såkaldt superboostere. Her nævnes tang. Hun skriver “Tang indeholder sunde fedtsyrer, fibre, mineraler, vitaminer og mere (…), du kan selv høste tang i havet, eller du kan købe det i netbutikker (…), brug i kødsovs, grød, brød, lasagne, salater, supper.”

Dette er det farligste råd i hele bogen. Fødevarestyrelsen fraråder at man spiser meget tang. Især børn skal være påpasselige. Nogle arter tang kan have et højt indhold af jod, uorganisk arsen eller giftstoffet karinsyre, hvilket kan være sundhedsskadeligt.

Et tolererbart indtag af jod er 600 mikrogram dagligt. For nogle typer tang gælder det, at hvis man spiser 1 tørret gram dagligt, får mere end 2,5 gange det tolerabare niveau. Læs evt. mere om tang på Fødevarestyrelsen hjemmeside.

Det er ekstremt problematisk, at Anette ikke fremhæver disse risici, og hun anbefaler, at man spiser tang i så mange retter, når man i værste tilfælde kan forgite sit barn med det.

Anbefaler fødevarer der er forbundet med hjertekarsygdomme

I bogen står der man skal bruge kokosolie. “Smør det på brød, steg i det, smelt det og hæld det i smoothies.” Der er absolut ikke et fagligt argument for dette. 

Kokosolie er højt på mættet fedt (90%), hvilket vi skal begrænse, da det øger risikoen for især hjertekarsygdomme (3).

Der er mere mættet fedt i kokosolie end i almindelig smør, så vælg altid flydende margariner og olier. Hvis det er til små børn, kan almindelig smør også sagtens bruges en gang i mellem, så drop kokosolie, som det er anbefalet i bogen (4).

Problemerne og anbefalingerne fortsætter hele vejen igennem ernæringsrådene

Der er en lang række andre problematiske råd i bogen, der kunne gør dette blogindlæg meget længere end det allerede er. 

Der er bl.a. råd om at alle former for juice, marmalade, ketchup, toastbrød, figenstænger, hvide ris osv. skal begrænses til maks. en gang pr. uge. Der er i bogen en masse argumenter om, hvordan det er forfærdeligt for blodsukkeret, hvilket jeg endnu en gang gerne vil understrenge, personer uden diabetes ikke skal gå rundt og bekymrer sig om.

Hvidt brød og fuldkorn på afveje

Hun skriver også noget om hvidt brød og ris igen med udgangspunkt i blodsukkeret. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om vigtigheden af at vælge fuldkorn, så du kan evt. læse dette for at blive klogere på, hvorfor du skal vælge dette fremfor eksempelvis hvidt brød. Dit barn tager dog ikke skade af og bliver ikke syg af at få noget hvidt brød, ketchup og marmalade, det handler om balance. 

Når det kommer til de første 2 år af barnets liv, er det vigtigt at være opmærksom på, at de ikke får for meget fuldkorn, da for mange fibre kan være for meget for deres kroppe at håndtere (5). Overordnet set så følg de officielle brochure og vejledninger, du får udlevereret og ikke, hvad der står i bogen.

Følg de officielle anbefalinger, undgå spiseforstyrrelser

Det er vigtigt at præsenterer sit barn for al slags mad og ikke opsætte regler for, hvad der er godt, dårligt eller farligt. Restriktiv spisning kan være mønstre i spiseforstyrrelser, så dette er ikke noget, vi ønsker overført til børn (6).

Fødevarestyrelsen har en masse målrettet råd og materiale, du kan bruge med al den korrekte information. Jeg kan ikke understrege vigtigheden af, at du skal ungå at tage beslutning og valg baseret på Slut med snot. Eksperimenter ikke med dit barns sundhed igennem alternativ behandling. Følg de officielle anbefalinger! 

Samtale med Anette og Gyldendal

Jeg har haft sendt mine kritikpunkter til Gyldendal, der efterfølgende kontaktede Anette. Anette og jeg havde en rigtig fin dialog på telefon. Vi fik vendt nogle af mine kritikpunkter, og forsøgte at komme hinanden nærmere.

Dette ændrer dog ikke ved kritikpunkterne her i indlægget. Anette fortalte, at hun godt vidste, at hun gik væk fra de officielle anbefalinger i bogen. Hun baserede sine anbefalinger på eksempelvis personlige observationer, som hun gjorde sig igennem sit arbejde som selvstændig praktiserende.

Der sidder rigtig mange dygtige forsker på Danmarks Tekniske Universitet og udarbejder det faglige grundlag for vores anbefalinger i Danmark. Dem tager Fødevarestyrelsen udgangspunkt i. Derudover har vi et stort nordisk samarbejde med ekstremt dygtige ernæringsfaglige personer i Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland med observatører fra andre lande, hvor der udarbejdes nordiske anbefalinger på baggrund af et meget stort stykke arbejde. Dette bruges også når Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen udvikler ernæringsanbefalinger. Det vil sige, at disse anbefalinger er baseret på arbejde af nogle af de dygtigste mennesker i norden, dette arbejde skal ikke underkendes.

Som man kan se på mine nedenstående referencer og i selve indlægget, så henviser jeg til Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen og det nordiske samarbejde med sidetal. Alle rapporter og bøger er frit tilgængeligt på internettet, så har du lyst til at læse mere, er det helt gratis at læse forskernes arbejde.

Gyldendal

Gyldendal var ikke nemme at få i tale. For mig er det vigtigt at understrege, dette i lige så høj grad handler om Gyldendal. Når Gyldendal vælger at udgive bøger, har de et ansvar for indholdet. Her har de valgt at udgive en bog af en uddannet sygeplejerske og sundhedsplejerske, der så vælger at skrive om ernæring uden at få det faktatjekket ved en ernæringsprofessionel. Denne kritik har jeg understreget over for dem. De er vendt tilbage med, at de vil tage det op på et redaktionsmøde for fremtidige bøger.

Referencer

  1. Nordic Nutrition Recommendations s. 465
  2. Nordic Nutrition Recommendations s. 466
  3. https://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/fedt/
  4. https://altomkost.dk/nyheder/nyhed/nyhed/er-kokosolie-sundere-end-planteolie/
  5. https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2019/Ernaering-til-spaedboern-og-smaaboern—en-haandbog-for-sundhedspersonale
  6. https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/spiseforstyrrelser